477727_bΤο σκάνδαλο της υπεξαίρεσης των 20 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ από τα ταμεία του Δήμου Θεσσαλονίκης βρίσκεται στην επικαιρότητα με δύο αφορμές. Η πρώτη είναι η απολογία του υπαλλήλου που φέρεται ως δράστης και κατά τις δημοσιογραφικές πληροφορίες εμπλέκει στη δράση του τους πολιτικούς και υπηρεσιακούς του προϊστάμενους. Η δεύτερη είναι η απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών να άρει τη μη χορήγηση από την αρμόδια ΔΟΥ πιστοποιητικού φορολογικής ενημερότητας προς το Δήμο Θεσσαλονίκης.

Αυτή η δεύτερη αφορμή, όπως ορθά καταγγέλθηκε από επτά βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, προοιωνίζεται μια διαφοροποιημένη μεταχείριση του Δήμου Θεσσαλονίκης σε σχέση με οποιονδήποτε κοινό μεγαλοφειλέτη του δημοσίου. Ο τελευταίος θα βρισκόταν αρχικά αντιμέτωπος με σκληρά εξασφαλιστικά μέτρα (πάγωμα τραπεζικών λογαριασμών, απαγόρευση μεταβίβασης περιουσιακών στοιχείων, διακοπή κάθε δοσοληψίας με τις φορολογικές αρχές κοκ) και θα ανακτούσε τη φορολογική του ενημερότητα μόνο αν εξοφλούσε το 70% του χρέους του ή αν το ρύθμιζε μετά από συμβιβασμό.

Στην περίπτωση του Δήμου Θεσσαλονίκης βρισκόμαστε πολλά στάδια πριν κι από αυτήν ακόμη τη δυνατότητα, καθώς, μέχρι στιγμής, όχι μόνο δεν έχει προσδιοριστεί το ύψος της οφειλής του, αλλά και δεν έχει διασφαλιστεί ότι κατά την ερευνητική διαδικασία δεν θα αποκρυβούν τα αποδεικτικά στοιχεία που θα αποκαλύψουν το μέγεθος του χρέους, τους υπαίτιους της υπεξαίρεσης και, ενδεχομένως, τους αποδέκτες των υπεξαιρεθέντων χρημάτων.

Επομένως, η διευκολυντική για το Δήμο Θεσσαλονίκης απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών νομιμοποιείται μόνο αν συνδυαστεί με μέτρα που θα εξασφαλίζουν το αδιάβλητο της έρευνας, δηλαδή, καταρχήν, με σαρωτική αναδιάρθρωση ολόκληρου του μηχανισμού των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου. Είναι αυτονόητο ότι από την αναδιάρθρωση δεν πρέπει να εξαιρεθούν ούτε όσοι αιρετοί έχουν διατελέσει πολιτικοί προϊστάμενοι των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Διαφορετικά, η τωρινή αντιμετώπιση του Δήμου δεν συνιστά μια διαφοροποιημένη μεταχείριση λόγω της ευλογοφανούς δικαιολογίας «ο Δήμος πρέπει να συνεχίσει να λειτουργεί». Αντίθετα, αποτελεί περίτρανη απόδειξη της κυβερνητικής συνενοχής στις αναμενόμενες προσπάθειες συγκάλυψης του σκανδάλου.

Κι ένα απαραίτητο υστερόγραφο: Οι υπεξαιρέσεις, οι απάτες και οι πλαστογραφίες των υπαλλήλων δεν είναι τα μόνα αδικήματα που έχουν τελεστεί. Παράλληλα με αυτά υπάρχει το ποινικό σκέλος της φοροδιαφυγής, δηλαδή της συνειδητής απόκρυψης φορολογητέας ύλης, καθώς και της μη καταβολής χρεών προς το δημόσιο. Για τα αδικήματα αυτά η ποινική δίωξη, κατά νόμο, δεν μπορεί παρά να ασκηθεί κατά του Δημάρχου ως νομίμου εκπροσώπου του Δήμου Θεσσαλονίκης. Μένει, λοιπόν, ο προϊστάμενος της αρμόδιας ΔΟΥ να υποβάλει στον Εισαγγελέα την προβλεπόμενη αίτηση για δίωξη.

Στην ανακριτική διαδικασία που θα ακολουθήσει ο κ. Δήμαρχος θα προσπαθήσει να αποδείξει την αθωότητά του αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς και, κυρίως, τα πρόσωπα που τον εξαπάτησαν.

Θα τα καταφέρει;

Advertisements